Crònica de les Jornades Europees de Patrimoni a Sant Llorenç Savall: El sistema hidràulic de la Vall d’Horta

Des de 1991 octubre és sinònim de portes obertes i activitats sobre el patrimoni català i europeu. Al 2015, una vegada més, les Jornades Europees del Patrimoni (JEP) han arribat puntuals, centrant els seus actes els dies 9, 10, 11 i 12 d’octubre.

Enguany, el Consell d’Europa ha posat un èmfasi especial en potenciar el patrimoni industrial, motiu pel qual ha estat una bona ocasió per posar en relleu la importància històrica de l’activitat industrial a Catalunya i els nombrosos testimonis que se’n conserven i que posseeixen un valor històric, tecnològic, social o arquitectònic.

Les JEP són la festa del patrimoni a partir de la qual els diferents municipis i entitats organitzen tot un seguit d’activitats gratuïtes per a tots els públics: visites guiades, concursos fotogràfics, representacions teatrals o concerts. En total, més de 350 activitats repartides per tot el territori.

A Sant Llorenç Savall no hem volgut deixar d’implicar-nos en aquest esdeveniment tan important per donar a conèixer i posar en relleu el nostre patrimoni cultural, que és molt i de vegades, com és el cas, es troba en mal estat i oblidat per les institucions. Des de la Cup Savall i l’entitat Lacera (Centre d’Estudis Històrics de Sant Llorenç) vam organitzar una sortida matinal a la Vall d’Horta el dissabte dia 10. Es tractava d’un itinerari guiat per l’Albert Vicens, qui ens va il·lustrar i ensenyar el patrimoni preindustrial de la Vall d’Horta, concretament el seu sistema hidràulic i el seu ús a l’Edat Mitjana.

Tot seguint el torrent, vam visitar les restes del sistema hidràulic de la vall per a conèixer l’abastiment d’aigua a les masies, als camps i als molins. Vam fer el camí des del pont de la Muntada fins al Molí de l’Agell fent una aturada al Gorg del Civil per esmorzar, recorregut que ens va permetre veure les rescloses que encara es conserven, les restes d’un trull d’oli i els molins. Vam gaudir de la bellesa dels masos com ara Les Oliveres i La Roca mentre ens meravellàvem  d’un paisatge singular i únic , acompanyats d’un dia solejat i tranquil. Tot un luxe per als sentits!

Els assistents a l’acte, una vintena de persones a qui volem agrair l’assistència, van mostrar-se impressionats per l’antiguitat i la importància del patrimoni de la Vall d’Horta i per la bellesa natural del parc. Una oportunitat més per viure de primera mà que la descoberta del nostre entorn ens amaga tresors insospitats que permeten acostar-nos al nostre passat i  així poder comprendre  millor el nostre present.

Gràcies a tots per fer-ho possible!!

CUP Savall